유니(uniFORM)나게 항공서비스를 배우고
타스틱(FUNtastic)한 서비스무역에 빠져보자.

항공서비스무역학과

글로벌 무역 트랙 교육과정

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글로벌무역: 기초

전공과목

Major

1학년

First Year

글로벌무역분야

Global Trade

무역의 이해

Understanding of Trade

본 수업은 국제무역의 광범위한 개념으로써 자본, 서비스, 지적 재산권 등 무형 재화까지 포괄하는 개념이다. 특정 물품과 관련되었는지에 관계없이 국제무역과 관련된 서비스 및 해외투자로서 물품 또는 서비스 교역과 관련된 것이다.

The courses broadly covers goods, capital, service, intellectual property rights and intangible goods in international trade. Regardless of items, it is generally related with any goods or service that are subjects in international trade and foreign investment as well.

전공과목

Major

2학년

Second Year

글로벌 무역분야

Global Trade

무역의 실무

Practical Trade

본 수업은 무역계약, 수출입 절차, 해상보험, 무역금융과 환율 등 국제무역실무를 공부하고, 국제통상에 영향을 미치고 있는 국제법, 국제상관습, 국제운송 등 연구하고 관련 문제점에 대한 해결책을 연구한다.

This course deals with practical international trade such as drawing trade contracts, taking export and import procedures that includes marine insurance, trade finance and foreign exchange and allows students to study international laws, international commercial practices, and international transportation in order to provide effective solutions to problems involved in international trade.

전공과목

Major

2학년

Second Year

글로벌무역분야

Global Trade

무역계약

Trade Contract

본 수업은 무역실무를 바탕으로 외국과의 무역계약을 맺기까지의 제반절차와 계약체결에 따르는 당사자들의 책임 한계 등에 대해 강의한다.

This course deals with parties' responsibilities in contract and the entire procedures of making a foreign trade agreements in the practice of trade.

전공과목

Major

2학년

Second Year

글로벌무역분야

Global Trade

무역현장실습

Trade related Field Experience

본 '국제통상현장실습' 은 이론학습에 치우쳐 있는 전공교육으로부터 보다 현실감 있는 현장을 수강 자료로 체험 할 수 있도록 다양한 분야의 국제통상의 현장 속을 직접 참여하여 교실에서 배운 이론교육의 실무적 접근을 가능케 한다.

This course is designed to offer practical trade opportunities rather than theories to students and allows them to gain real-world experience by participating in diverse fields in international trade.

글로벌무역: 전문

전공과목

Major

3학년

Third Year

글로벌무역분야

Global Trade

해상항공운송

Air Transportation

국제운송과 물류 원리에 대한 이해를 바탕으로 관습, 환경이 다른 국제간에 있어서 재화와 서비스의 흐름을 습득하게 한다.

This course covers the principles of international transportation and logistics and provides the understanding of the flows in goods and service across nations with different regulations, practices and environments.

전공과목

Major

3학년

Third Year

글로벌무역분야

Global Trade

통관과 면세

Custom Clearance and Duty-Free

본 수업은 서비스무역을 하는 데 있어서 해당 물품과 서비스를 통관하는 절차와 관련된 서류와 절차를 통해 관리는 하는 방법을 익히도록 하는 데 있다.

This course allows students to be able to learn and issue the process of customs in service and to practice its techniques.

전공과목

Major

4학년

Fourth Year

글로벌무역분야

Global Trade

서비스무역

CTrade in Service

한 경제에 있어 서비스 부문의 종합적 관찰로부터 출발하여 세계경제에 있어서 서비스 부문의 역할, 서비스 교역에 있어서 비교우위 체계와 정책에 관한 내용을 연구한다.

This course will take an integrated view of service sector in an economy and also discuss its role in global economy, comparative advantage in trade in service, and policy.

전공과목

Major

4학년

Fourth Year

글로벌무역분야

Global Trade

디지털무역연습

Digital Trade Practice

본 수업은 지식관계기반 무역환경에서 스마트한 무역정보 교환 및 무역계약을 실행하기 위해서는 u-trade하에서의 전자무역에 의한 프로세스를 이해를 바탕으로 실습을 목적으로 한다.

This course aims to allow students to understand and practice the process of digital trade under U-Trade system and to be able to draw a trade contract and exchange quality trade information in trade environment based in knowledge economy.

국제비즈니스: 기초

전공과목

Major

1학년

First Year

국제비즈니스분야

Global Business

경영의 이해

Understanding of Management

본 수업은 21 세기 경영학의 기초에 대한 이론을 바탕으로 상황에 따라 어떻게 발전하였는지에 대해서 설명하는 데 목적을 둔다.

This course is designed for students who are interested in management to be able to learn to understand how management has been developed and improved so far.

전공과목

Major

2학년

Second Year

국제비즈니스분야

Global Business

국제경영

International Management

서비다국적 기업에 의한 해외진출 전략, 투자환경과 문화 및 이론적 배경을 검토하고, 특히 현대 세계 경제 블록화에 따른 투자전략을 분석한다. 또한 기업의 해외진출에 따른 국제인사, 회계, 이전 가격정책과 90년대부터 급격하게 투자전략의 수단으로 각광을 받고 있는 M & A에 대해서 검토하고 한국의 기업들이 세계에 진출하기 위한 대응 방안을 모색한다.

AThis course covers a theoretical examination of MNC’s internationalization strategies, investment environment and cross-cultural issues, and also analyzes investment strategies aligned with modern regional economic blocks. In addition, the effective internationalization strategies such as M&A that has become an important investment strategy for MNC since 1990s, transfer pricing, accounting, and international human resource management of MNCs are discussed.

전공과목

Major

2학년

Second Year

국제비즈니스분야p class="fs1 point_gray">Global Business

외환과 환율

Foreign Currency and Exchange

한국의 외환시장이 개방 되어감에 따라 외환이라는 경제용어는 전문가가 아닌 일반인들도 알아야 되는 중요생활용어가 되었다. 다소 어려운 외환시장과 환율이론을 쉽게 설명하여 일상생활에도 활용할 수 있도록 함이 그 목적이다.

As Korea opens her foreign currency markets, the term "foreign currency", once a professional jargon, has now become an everyday word that everyone should know. The goal of this course is to provide all students with a better and easier understanding of difficult subjects such as foreign currency markets and foreign exchange theories in order to apply such knowledge in their daily lives.

전공과목

Major

2학년

Second Year

국제비즈니스분야

Global Business

글로벌마케팅

Global Marketing

본 수업에서 국제비즈니스를 이행하는 과정에서 마케팅 환경과 마케팅전략의 개발 방법을 이해하는 것을 중점적으로 다룬다. 범세계적 차원에서 경제, 정치, 법, 사회 문화적 환경을 분석하는 것을 학습 한 후에 그에 대한 마케팅 전략의 수립 절차를 소개한다.

This course focuses on understanding marketing environment and developing marketing strategy in the process of global business. It allows students to learn to analyze international business environments in terms of economics, politics, law, sociology and cultural and to develop marketing strategy and its processes.

국제비즈니스: 전문

전공과목

Major

3학년

Third Year

국제비즈니스분야

Global Business

국제비서업무

International Company Secretary Course

본 수업에서 서비스무역을 포함해서 글로벌비즈니스를 하는 데 있어서 비서의 개념을 익히고 효과적인 의사결정을 할 수 있도록 하는 데 필요한 모든 것을 포함한다. 따라서 비서업무, 전화업무, 내방객 업무, 일정과 회의, 출장과 사무환경, 문서와 정보관리와 에티킷과 매너 등을 학습한다.

This course allows students to learn the concept of secretary and apply all resources in managing all decision making for international businesses. It covers secretary jobs, telephone, visitors, schedules and meeting, office works, documents, information management, attitudes and manner as well.

전공과목

Major

3학년

Third Year

국제비즈니스분야

Global Business

비교문화경영

Cross-cultural Management

언어와 문화를 달리하는 각 국의 기업환경 하에서 효율적인 다국적 경영활동을 수행할 수 있게 하는 데 목적을 두고, 세계의 경영 문화 환경에 대해 개관하고, 각 국의 문화적 차이에 대한 이해, 효과적인 적응 및 기업의 경영관리기법에 대해 다국적 사례를 중심으로 학습한다.

This course is designed for students to learn how to efficiently manage MNCs that operates in different cultures and business environment around the world, and also to introduce different managerial cultures through the understanding of each culture around the world. It allows students to research cases related to MNCs to understand managerial methods in MNCs and how to be culturally adapted.

전공과목

Major

3학년

Third Year

국제비즈니스분야

Global Business

글로벌한류

Global Korean Wave

본 수업은 국제비즈니스를 하는 데 있어서 가장 중요한 현상인 한류와 가장 밀접한 영향을 미치고 있는 요인들을 논의하고 관리하는 데 목적을 두고 있다.

This course aims for students who are interested in Korean wave to be able to manage and discuss factors influencing Korean wave.

전공과목

Major

4학년

Fourth Year

국제비즈니스분야

Global Business

국제협상

International Negotiation

기업 또는 정부의 양자간 및 다자간 국제협상의 이론과 원칙 있는 협상방법을 체계적으로 연구하고 국제협상의 사례를 구체적으로 분석하여 협상능력을 기른다.

This course aims to develop an understanding of the major theoretical approaches in the field of negotiation and how they interplay with political and international relations theories. It also will develop an appreciation of how the theories of negotiation are applied in practice.

전공과목

Major

4학년

Fourth Year

국제비즈니스분야

Global Business

글로벌취·창업

Overseas Jobs and Start-up

무한 글로벌 경쟁시대를 맞아 세계와 보다 넓은 소통의 기회를 갖도록 그 장을 마련해 주는 것에 교육의 초점을 맞추고, 특화된 글로벌 전략을 통하여 실질적으로 글로벌 해외취업의 가능성을 확장하여 주는 프로그램을 적극 추진하고자 한다. 또는 최근 정부의 창업 활성화 및 창업교육에 대한 관심이 고조되고 있어 창업의 과정 및 글로벌 경영 환경을 파악하고, 글로벌 창업의 바탕이 되는 창의적 사고와 도전 정신의 개념을 이해하는데 가장 큰 목적이 있다.

We need to build a foundation for the education of granting better and wider communications with the world in a very competitive global environment. We initiate a program that is strategically specialized to enlarge the possibility of overseas employment. In addition, our government is also encouraging entrepreneurship and paying a lot of attention on educating entrepreneurs. Thus, the class also makes student understand rapidly changing global business environment and cultivate creative challenging mind for their future dream as being entrepreneur.